Educatia traditionala vs educatia moderna
“O educaţie bine facută poate întotdeauna să scoată dintr-un suflet , oricare ar fi el, partea folositoare pe care o conţine.” (Victor Hugo)"
Modelul tradiţional de predare nu răspunde noilor tendinţe in didactica modernă, fiind fondat pe „triada învăţare frontală – studiul manualului – chestionarea”, pe un model de învăţare pasiv. În mod tradiţional, cadrului didactic îi revine rolul major şi activ în cadrul procesului didactic (cel de emiţător), acela de a transmite cunoştinţele spre un receptor aproape pasiv, determinat să memoreze şi să reproducă informaţia.
Noul model de învăţare este un model activ şi presupune implicarea directă a elevului în procesul de dezvoltare a capacităţilor de învăţare, în asimilarea cunoştinţelor şi dobândirea gândirii critice. Acest model impune în activitatea la clasă un nou tip de relaţionare pe mai multe direcţii: profesor – elev, elev – elev, elev – profesor, aflate în opoziţie cu tipul unidirecţional profesor – elev ce caracterizează modelul standard.
Profesorul modern lucrează împreună cu elevii săi, cooperând în vederea reuşitei învăţării.
Rolurile sunt bine stabilite: profesorul stimulează căutarea şi descoperirea, iar elevii se vor ocupa de activităţile de căutare şi descoperire, ei participând activ şi conştient la asimilarea cunoştinţelor şi formarea personalităţii. Astfel, se creează un parteneriat în vederea atingerii obiectivelor propuse, a unui standard cât mai înalt în educaţie. Lucrând împreună cu elevii săi, profesorul poate regla şi ameliora activitatea pe parcursul desfăşurării procesului de predare-învăţare şi, nu în ultimul rând, poate aprecia just valoarea eforturilor de învătare depuse de către elevi pe parcursul activităţilor desfăşurate. Foarte importantă în procesul de învăţământ este strategia de instruire deoarece ea reprezintă modul în care profesorul reuşeşte să aleagă cele mai potrivite metode, materiale şi mijloace, să le combine şi să le organizeze într-un ansamblu, în vederea atingerii obiectivelor propuse.
Noile tehnologii au produs schimbări, modificări în toate domeniile și era de așteptat ca la
un moment dat acest progres să influențeze și procesul de predare-învățare.Astfel elevii sunt
nevoiți să învețe să gestioneze un număr impresionant de informații,să le analizeze, să ia decizii să-
și dezvolte cunoștințele pentru a face față provocărilor tehnologice actuale. În ceea ce privește
personalul didactic, sunt necesare eforturi de formare profesională.
Totalitatea instrumentelor care
aparțin tehnologiei informațiilor și comunicării sunt binecunoscute sub denumirea de TIC. În
această categorie aș include: calculatorul, internetul, poşta electronică, imprimanta,
videoproiectorul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu